Kosztorys budowlany do kredytu hipotecznego – twój klucz do sukcesu finansowego

Droga do własnego domu usiana jest wieloma wyzwaniami i formalnościami. Jednym z ważniejszych zadań, które powinny uwzględnić w harmonogramie inwestycji osoby ubiegające się o kredyt hipoteczny jest przygotowanie kosztorysu. Jest to dokument opisujący wszystkie etapy z podziałem na prace i ich koszt – zarówno materiały, jak i robociznę. Wyjaśniamy, dlaczego warto z zaangażowaniem podejść do tego tematu. 

Czym jest kosztorys budowlany?

Jest to dokument zawierający szczegółowe zestawienie wszystkich kosztów związanych z budową domu. Obejmuje on zarówno koszty materiałów, robocizny, jak i różnego rodzaju opłat administracyjnych czy ubezpieczeń. 

Zadaniem wnioskującego o kredyt hipoteczny jest dostarczenie kosztorysu do banku, jednak nie musi przygotowywać go sam. Uzasadnione jest, aby w celu jak najdokładniejszych wyliczeń, zgodnych z rynkowymi stawkami, przygotować takie zestawienie z pomocą np. generalnego wykonawcy, architekta czy projektanta. 

Ważne, aby dokument był dokładny, kompleksowy i realistyczny – inaczej bank może go zakwestionować. Banki wymagają kosztorysu, aby ocenić, czy planowana inwestycja jest realna i czy inwestor ma zdolność do spłacania kredytu hipotecznego – więcej na ten temat znajdziesz na stronie Blog Kredytowy: https://blogkredytowy.pl/

Jednak potraktuj jego przygotowanie także jako pomoc dla siebie – oszacujesz faktyczną wysokość wydatków i ich rozłożenie w czasie.

Co obejmuje kosztorys budowlany?

  • Koszty przygotowania terenu – czyli prace jak niwelacja terenu, wycinka drzew, przygotowanie fundamentów czy wykonanie wykopów.
  • Koszty materiałów budowlanych – tu znajdują się wszelkie materiały potrzebne do budowy domu, takie jak cement, cegły, pustaki, dachówki, izolacje czy elementy wykończeniowe.
  • Koszty robocizny – dotyczą wynagrodzenia dla ekipy budowlanej, w tym także wynagrodzenia specjalistów, takich jak hydraulicy, elektrycy czy glazurnicy.
  • Koszty związane z instalacjami – obejmują koszty instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, grzewczej czy wentylacyjnej.
  • Koszty administracyjne – są to opłaty związane z uzyskaniem pozwoleń, projektów, nadzoru budowlanego czy ubezpieczenia.
  • Rezerwa na nieprzewidziane wydatki – z reguły stanowi 5-10% całości budżetu i jest przeznaczona na pokrycie ewentualnych, nieprzewidzianych wydatków, które mogą pojawić się podczas inwestycji.
CZYTAJ  Content creator - kim jest i ile zarabia?

Po co sporządzać kosztorys budowlany?

Kosztorys budowlany jest przede wszystkim dokumentem wymaganym przez bank przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny. Bank, oceniając zdolność kredytową inwestora, musi mieć pewność, że środki z kredytu zostaną właściwie spożytkowane i że inwestor będzie w stanie zakończyć budowę w założonym budżecie.

Jednocześnie kosztorys jest także ważnym narzędziem do planowania finansów dla Ciebie. Pozwala na określenie, ile środków jest potrzebnych na poszczególne etapy budowy, dzięki czemu można lepiej kontrolować wydatki, a więc uniknąć sytuacji, w której brak funduszy na pewnym etapie budowy wymusi wstrzymanie prac.

Jak sporządzić kosztorys budowlany?

Sporządzenie kosztorysu budowlanego na pewno wymaga zaangażowania czasu oraz wiedzy na temat aktualnych stawek robocizny czy materiałów. Jeśli decydujesz się zrobić go sam, bez pomocy kosztorysanta, sięgnij po wartościowe materiały źródłowe. Bazuj na zebranych od wykonawców wycenach, warunkach rynkowych (minimalne wynagrodzenie w danej branży) oraz na asortymencie sklepów, w których planujesz zrobić zakupy. 

Pamiętaj, że przy weryfikacji dostarczonego kosztorysu bank zwróci uwagę na realność założonych kosztów, dokładność oraz zgodność planów z harmonogramem budowy (istotne dla wypłaty kredytu w transzach).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *